Resa i Norrland – dag 5

Aug 12
2010

När jag vaknade i morse stod Katti och Andreas och småsnackade på bryggan precis under mitt fönster. Jag stack ut huvudet och frågade om vi hade fått några firrar i Mjärdarna, jo då. Visst hade vi det! 3 st som var stora nog att rensa, resten kastade vi tillbaka. Jättekul!

Dagens utflykt: Via Sund och Mädan, (byar där Sture har mark.) och Åsäng till Vännersta där Stinas Keramik ligger. Ett mysikt ställe där jag köpte lite servetter och vi tog en glasspause. Nästa anhalt blev en loppis i närheten. Det var mycket grejer men inget som föll oss i smaken :) Sen åkte vi till Tollsätter, där fanns nämligen ytterligare ett keramikställe. Damen där var mer intresserad av att prata och vara social än att sälja sina grejer – gulligt.

Sen åkte vi vidare mot målet – Gårdsbutiken i Själand. Där fanns massor med saker både att äta, blommor och prydnadssaker. Jag köpte lite godis, tunnbröd och ett dörrstopp till stugan på landet. Bra att ha!!

Sen var det hög tid att dra hemåt och käka lunch. I vanlig ordning blev det abborre och strömming :) Andreas ville inte ha och åt i stället två tunnbrödsmackor med skinka… inte mycket att stå sig på… och det blev vi varse lite senare…

Katti, jag och Andreas åkte till Sund, äntligen i strålande sol, för att plocka hallon efter lunchen. Vi fick ihop 2 liter, då var burkarna fulla… men det blir nog lagom för lite sylt. Vi plockade samtidigt på oss lite sten som vi ska ha hemma, jag på min balkong eller på landet. När vi var klara åkte vi till ICA Vallen för att handla lite dricka och frukt till resan. Katti och jag valde var sin dricka och Andreas fick välja vad han ville, men inte läsk… där tog det hus i helvete… Alla ni som har barn förstår säkert hur detta slutade…  och de i affären var glada över att det inte var deras barn som var i centrum… Ni som inte har barn eller har barn i er närhet,  kommer att bli varse detta när ni får barn… Och vi som inte har barn men barn inom den närmaste kretsen… har sett händelsen på affären tidigare… och är helt hjälplösa… inte kul… man kan inte göra ett skit…men så går det när man inte får i sig mat i den ström man brukar :) Jag är i alla fall nöjd över att jag inte packeterade ihop honom och bar honom in i bilen… Jag la mig inte i nästan någonting faktiskt… jag bara försökte heja på Katti att inte ge med sig och det gick bra! Vi fick hem honom utan vuxna utbrott :)

Väl hemma hade Sture kommit på besök med massa kantareller som mamma och pappa satt och rensade. Kjell Norlander hade plockar massor och säljer till ett bra pris.

Till middag blev del helstekt fläskfilé med svampsås till Andreas stora lycka. Han är rätt trött på fisk :) Men han fortsätter att fiska och vill absolut att mjärdarna ska ligga i över natten även i natt. Men det vill å andra sidan jag med! Jag älskar abborre och har nu blivit riktigt bra på att rensa och ganska bra på att filéa! Det är jag riktigt nöjd över!

Jag måste erkänna att jag var lite avis på alla de där kantarellerna… så efter middagen tog jag mig en tur upp, precis bakom huset, hur svårt ska det va? Jag hittade faktiskt både kantareller och taggsvamp som nu ligger förvällda i en påse som ska med hem till Stockholm i morgon.

Tja, som sagt idag är det sista dagen här uppe. Sammanfattningsvis har det varit helt fantastiskt även om det kunde ha varit lite bättre väder. Men det är rätt kul så här i efterhand att vi har fått uppleva alla sorters väder, från ösregn och nästan drivis till att fjärden ligger blank som ett nybonat golv och solen sjunker bakom bergstopparna. Så himla fint.