En helg på landet

Maj 24
2010

Lördag
Jag stack tidigt på lördan, eller ja.. vid 10, stannade till på systemet och sen bar det iväg ut mot landet. Direkt när jag kom fram gick vi (jag, mamma och pappa) ner till sjön och drog iväg med Myggan, vår motorbåt. Vi drog i väg till Fållnäsviken och la ankare. Och så, i med strömmingspilkarna. ;) Vi fick ingenting vid första stället så vi åkte närmare ”pricken” (ett sjömärke). Där behövde vi, eller rättare sagt jag, inte vänta så länge innan det nappade. En och en till att börja med men sen började jag ta dem i ryggen eller magen på väg ner och upp i rycken och fick 3-4 åt gången. Det låter helt makabert… jag vet men så är det när man hamnar med 5 krokar i ett stim.

Till slut började även mamma få napp på sin sida och pappa fick fullt upp med att plocka av firrarna från krokarna. Så kul!

Efter en halv hink slutade vi – man ska ju ta hand om det också… Dessutom fick inte syrran och hennes son hänga med ut för det blir för trångt så jag sa till dem att jag kunde åka med dem ut lite senare så att de också fick prova. Andreas hade aldrig fiskat strömming så han var supertaggad.

Efter första turen åkte vi hem och åt stekt strömming på knäckemacka till lunch. Sen vilade vi, var ute och sprang en vända och pulade lite ett par timmmar innan det var dags att sticka iväg igen. Första gången i motorbåten utan pappa… Tja, hur svårt kan det va? Jag hade ju tränat en gång på förmiddagen.

Och, det var inga problem att komma ut ur hamnen men när vi kom ut ur viken och jag skulle dra på lite började vattnet spruta in över hela båten… Shit vi hade glömt att dra upp fendrarna så de låg i vid vatten yten… Andreas blev dyngsur… Men han klagade inte. Vi torkade av och drog vidare. (Det roliga i kråksången var att vi glömde dem på morgonturen också men då hann vi inte bli såå blöta…)

Vi drog ut till pricken igen och kastade i linorna. Det tog ett tag innan första firren kom och Andreas blev lite otålig men sen så. Då började det komma. Andreas var med och drog upp linorna jag jag tog rollen som fisk-avplockare. Den här gången fick alla fisk och tyckte att det var jättekul, vilket det är. Det är så svårt att sluta bara… Men den här gången tog det slut på fisk, så vi kunde åka hem utan beslutsångest.

Vägen tillbaka gick också bra, men när vi skulle lägga till missade jag bojen. Och den där lilla båtrackarn går inte att styra utan fart.. Jag körde fram och tillbaka flera gånger innan Katti till slut fick tag i bojen och vi kunde lägga till… Tur att de andra inte har hunnit sjösätta än, eller att inte halva befolkningen satt på bryggan…

Vi åte en härlig inkokt lax till middag och sen blev det en tidig kväll för min del.

Söndag
Idag sov jag till 10.30! Så skönt. Dessvärre har det varit rätt dåligt väder idag så vi satt mest inne fram till lunch. Sen drog vi på oss stövlarna och började leta mask. Det var dags för nästa fiskeäventyr. Ner till bryggan med metspön och mask och vissa av oss trodde nog att det skulle nappa. Men nej, så blev det inte. Men det var rätt skönt att vara nere vid bryggan en stund medan solen var framme.

Efter lite fika var Andreas och jag ute och spelade kubb. Kul spel men ganska svårt när man är 7 år. Vi gick över till tennis. Andreas har ett spel med en boll som sitter i ett snöre på en pinne. Det gick jättebra, han var jätteduktig. Jag blev helt svettig så det blev dagens träningspass.

Efter middagen drog jag hem. Jag tog nya Nynäsvägen. De har blivit klara med motorvägen från Ösmo. Det var lite längre men det gick snabbare! Bra att veta för nästa gång jag ska ut.

Och kvällen avslutade jag till ytterligare en Wallanderfilm som jag redan har sett!