Tisdagssegling nr 4

Jun 15
2010

Idag var det mest risk för regn. Jag laddade med jeans, vindbrallor, långärmad tröja, fleece och jacka, och det var ett bra val för en gångs skull. Tog inte av mig något trots att kvällen avslutades med strålande sol. Det enda jag saknade var solbrillorna. Har haft dem med varenda gång men aldrig använt dem…

Så till racet. Det blåste ganska bra och varvet gick medurs. Det var vi och Sundwind 26:an som startade först. Han drog vi ifrån redan på första benet (sträckan) så det kändes bra! Som vanligt hade vi den blå RJ85:an att slåss emot…  Han startade som båt nr 3 och vi höll undan bra både första och andra varvet… Sen var det det här med 19.40-regeln… Dessvärre hann vi ta ett sista tredje varv och det är aldrig till vår favör men det är mer rättivst för tävlingen. På sista varvet, vid första rundningen kom ett chabrak… nån stor rackare och körde om och så… kom den blå… Jag gjorde vad jag kunde för att luffa honom men… nä.. det gick inte… Vi fick falla och ge honom ”plats för märket”. Rackartuss. Men så kom kryssen (när vinden kommer rätt emot). Då såg vi vår chans,. Den blå seglar högre men inte lika snabbt! Men vi blev lite ivriga och jag vet faktiskt inte hur vi tänkte men vi gjorde en taktisk miss och slog för att lägga oss i vägen för två andra… Det var bara det att de gick fortare än oss och berördes överhuvudtaget inte av vår manöver… Så vi fick slå igen… Två slag helt i onödan… där tappade vi tid och placeringar.

På sista benet gick alla mot det sista märket men vi ansåg att vi skulle mot mål och jag styrde således mot det. Vi hade lite kommunikation med en 5 1/2:a som var av samma åsikt som vi. Så vi körde mot mål.

Det visade sig att de som gick mot märket gjorde det för att det blåste mer där… Vi som gick rakaste vägen kom lite för nära land och fick således lite för lite vind… Åh, hur svårt kan det va?

Träbåten (5 1/2:an) kom om och småflinade lite tillsammans med lustiga kommentarer… :) Men så… fick vi en ”privatare” och kunde åter gå om! Yes! Alla åker i alla fall mot mållinjen och jag gör vad jag kan för att luffa träbåten men nä… den rackarn glider om oss på mållinjen.

RACKARTUSS!!! Vi kom tredjen sist… 7:a av 9 båtar… Bättre lycka nästa gång… Detta var sista tisdagsseglingen för säsongen. De i träbåten var i alla fall jättenöjda, för de brukar komma väldigt långt bak fick vi höra… Kul att man kan glädja nån… :)

Pappa och jag ska köra ut båten till landet i helgen. Vi skulle åka via Vaxholm och Sandhamn. Jag tyckte det lät som en utmärkt idé, eftersom jag då med ett lättare sinne kunde åka dit men mina vänner i sommar… Men nu får jag åka dit utan att öva… Pirrigt men kul! Pappa tycker att det blir för mycké motorgång att köra den vägen… trots att det alltid är han som vill åka motor när det inte blåser supermycket. Jag tycker alltid att det är trevligare att segla, även om det inte går så fort. Vi har ju faktiskt segelbåt, hur svårt kan det va?

Men men, Skanssundet är också trevligt… Den här gången kan vi gå på den ”riktiga” krogen :) Det blir dyrt men det får det vara värt!