Nära en lösning

Jul 14
2012

Pappa och jag drog till Nynäs, direkt efter frullen för att köpa ”riktig diesel”. När vi kom tillbaka hade faster nr 2, Carina, kommit med sin man, Gerry. Vi tog en fika och sen drog jag, Gerry och pappa ner till båten med en av Curre lånad kompressor. Fastrarna och mamma tog en svamptur i skogen.

Vi blåste ur slangarna och visst var det en del skit i dem. Bra då vet vi att det är borta!

Nu var det dags att sätta i filtren. Det gick inte. Det verkade som att det var något fel. Att det var för långt. Gerry föreslog att vi skulle ta loss hela koppen som höll filtret för att ta med till butiken och visa men då upptäckte han att det var en del av det gamla filtret kvar i koppen.. och en del av filtret innan det… Tack Gerry, för att vi slapp Haninge!!

Sen hällde vi bensin i dieseltanken för att lösa upp det sista gucket och åkte hem för lunchpause, det blev svampmackor som skogsmullarna fått ihop! Och sill, strömming, lax, potatis och sallad såklart!

När vi kom tillbaka pumpade vi ut bensinen ur tanken och skulle byta det stora filtret men det var lättare sagt än gjort… Det tog ett tag innan vi fick packningar och annat på plats men till slut det gick det.

Vi fyllde på den nya sjömacksdieseln och försökte starta motorn… då startade inte ens pumpen som ska pumpa diesel till motorn… Vi testade och testade. Till slut ringde Gerry till sin sons kompis Jerry och det visade sig vara ett smart drag. Han sa att det är bara att nöta på med motorn. Så vi gjorde det och då tog inte många sekunder innan motorn startade! Såååå skönt!

I morgon ska vi starta igen och se om det läcker eller om det är som det ska!

Stort tack Gerry och Curre för all hjälp!!

Nu har vi en plan för hur vi ska lösa problemet med vatten i dieseltanken i ett tre-stegs-program:

  1. Vi ska bara handla diesel på sjömackar
  2. Vi ska byta filter varje år
  3. Vi ska tömma tanken innan vi drar upp för vintern

Hur svårt kan det va?

Leave a Reply

Skapa din egna professionella hemsida med inbyggd blogg på N.nu